I Läkartidningen vädjar man nu till svenska läkare att rapportera misstänkta biverkningar av energidrycker till livsmedelsverket. - Underrapporteringen är extrem.

Så länge vi har så få fall är det svårt att studera sambandet. Ämnet i dryckerna som misstänks vara farligt är taurin. Studier tyder på att taurin kan störa hjärtats rytm, så kallad hjärtarytmi, vilket kan leda till plötslig död.
Taurin misstänks också kunna ge farligt lågt blodsocker. En svensk studie av njursjuka som gavs taurin var tvungen att stoppas i förtid eftersom försökspersonerna drabbades av kraftig yrsel.

Jag har hört att min ena kusin, dricker energidrycker flera gånger om dagen, dessutom på tok för många än vad som är "okej" att dricka per dag.
Om jag inte minns helt fel står det på burken att man inte får smälla i sig mer än 2 eller 3 per dag?

Hittills är det 3 stycken som dött av att just dricka såna här drycker.
Dricker man för mycket, kan hjärtat börja slå trippelslag, man kan bli yr, börja må dåligt, gå upp avsevärt i vikt osv osv.

Jag tror absolut inte att det är bullshit överhuvudtaget, jag tror stenhårt på att det är en massa gifter och skit i såna där drycker.

Jag tror jag ska ta ett allvarligt snack med min kusin........

2 kommentarer

A

22 Apr 2009 22:41

Stört att dricka så mycket! En energidryck dricks ju för att bli pigg, ungefär som kaffe, inte som en vanlig dryck när man är törstig. Och ja, jag drack tre stycken på raken en gång och började få hjärtklappningar. Då och då började det slå jättefort. Jag är förvånad över att de fortfarande serverar redbull med vodka på krogar... Inte bra.

Nix

28 Apr 2009 23:58

Jag är ingen expert, men jag tror att stora mängder koffein (lättare att hälla i sig red bull fort och i stora mängder än vad kaffe är) är den största boven. Det finns i dagsläget inga studier som visar på att taurin skulle ha några negativa effekter på människan, även om man naturligtvis inte helt kan utesluta det. Taurin är f.ö. en aminosyra som vi tillverkar i kroppen och förekommer i alla levande djur. Läs gärna:



Page.aspx?id=11624&epslanguage=SV" rel="nofollow">http://www.slv.se/templates/SLVPage.aspx?id=11624&epslanguage=SV

Page.aspx?id=11625&epslanguage=SV" rel="nofollow">http://www.slv.se/templates/SLVPage.aspx?id=11625&epslanguage=SV

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18595815

Kommentera

Publiceras ej