"Du kanske borde gå till någon & prata Malin?"
"Vadå prata?"
"Jamen med någon proffisionell?"

Samma stund föll tårar från min kind, & fråga mig inte varför.
Det tog på något sätt emot att höra.
Kanske är det just det jag behöver?
Men egentligen, vad hjälper det? Egentligen.
När det ändå i slutet är mig själv jag måste jobba med, vad kan en "proffisionell" människa hjälpa mig med? När det är JAG som måste jobba & inte tvärtom.
Känns som att man går dit för att DEM ska kunna jobba & få en lön på sitt konto i slutet av varje månad. Jag går dit, men får inget mer än någon att prata med på mitt konto.

& det är ju bara jag som vet hur trasig jag är inuti, inte någon okänd människa som på något magiskt sätt tror att han/hon kan lappa ihop mig.

Bolla tankar & gråt kan jag göra med folk ändå. Ett proffs för det, behövs väl inte?
Jag vet att jag är sjukt lat & sjukt omotiverad att överhuvudtaget ta tag i mitt liv.
"Du måste skaffa dig ett jobb, för att få en fast lön i slutet på månaden", "Du skulle ha gått kvar i skolan, för då hade du iaf haft en fast inkomst".

Men det är ju ungefär som att säga "Hoppa framför tåget!".
Det vill man ju inte, om man absolut inte brinner för att göra det.

Jag trodde att jag prickade rätt när jag skuttade upp i skolstolen igen, men det gjorde jag inte.
& jag tänker inte vad någon än säger pina mig kvar bara för att ha pengar i slutet av månaden.
Så enkelt är det.

& jag vet, jag måste skaffa mig en inkomst! Jag är fullt medveten om det, men det tar emot.
Något fruktansvärt. Av någon anledning.

Kanske är det rädslan för vilka måsten och krav det ställer på mig som människa?
& vilket liv är det egentligen?

Man vaknar på morgonen av att väckarklockan ringer, man går upp, klär på sig kläder, går på toaletten, äter frukost, åker till jobbet, står & sliter till klockan 4 på dagen, åker hem, lagar mat, äter, sätter sig & tittar på tv, går & lägger sig.
& så likadant år efter år efter år efter år.
Det är ingenting som lockar mig för fem öre.

Helst av allt skulle jag bara vilja ta mina viktigaste saker, & bara.. dra!
& stanna, länge.
Dra bort från allt vad civilisation heter & klara mig bäst tusan jag bara kan.
& att samtidigt få uppleva världen & istället för att höra om den på nyheterna få uppleva den med egna ögon.Någon dag tänker jag göra det, bara gudarna vet när. Någon dag.

Men tills dess, får jag slita tag i det lilla nackskinnet jag har kvar & helt enkelt se till att överleva.
- Hur mycket det än tar emot.

3 kommentarer

Lina

18 Dec 2009 19:46

Att prata med någon "professionell" kan faktiskt vara en bra sak. Det brukar inte vara meningen att de ska säga åt dig vad du ska göra, utan det är du som själv (med deras hjälp) ska inse vad det är du har inom dig och eventuellt mår dåligt över. Jag vet de som mått dåligt och sedan när de fått pratat med någon börjat må kanon igen. Och då kan det ha varit något sedan långt tillbaks typ i barndomen som spökat, även fast de kanske inte visste att just den händelsen var något som plågat dem.

Annelie

30 Dec 2009 00:49

Nu läste jag inte hela inlägget utan fastnade i början. Så här är det; JA, du måste jobba med dig själv, MEN det är svårt och psykologer hjälper till med HUR man jobbar med sig själv. Vad man ska göra, tänka etc. De hjälper en mer än vad man tror. Tro mig, jag är ett inbitet psykologbarn, och det hjälper faktiskt, men det kräver otroligt mycket av en själv, man måste ha ork och framförallt lust till att vilja hjälpa sig själv till att må bättre.

Ge det en chans iaf, du kanske känner att det funkar. Jag håller tummarna och hoppas att det blir bättre snart.

Annelie

30 Dec 2009 00:55

Nu har jag iofs läst hela, och jag måste säga Malin - jag vet precis vad som rör sig i ditt huvud. Exakt allt som du skrivit är vad jag har sagt sedan jag var 15, men sedan jag började gå till en psykolog på riktigt, för att verkligen börja jobba med mig själv (och nej jag är inte klar, inte på långa vägar :P), så började mitt tankesätt att ändras. Det är klart som fan att jag fortfarande har sömnlösa nätter med panikångest och gudarna ska veta, men i många perioder så mår jag faktiskt helt okej. Nej, nu ska jag sluta pladdra på här, men som sagt, jag hoppas att allt ordnar sig.

Kommentera

Publiceras ej