Dag 4 - Det här åt/ska jag äta idag.


Det som står på menyn idag är inget mindre än Pasta med kyckling & citron & basilikasås.
Något av det absolut godaste & fräschaste jag ätit faktiskt.
Helt klart en ny favorit på middagsbordet!

Bara för rolighetens skull så slänger jag upp receptet för dem som kanske är nyfikna på att testa det.

Tillagningstid:
 Max 20 min
Svårighetsgrad: Medel
Portioner: 4

Du behöver:

400 g pasta av valfri sort.
500 g kycklinglårfilé
2 vitlöksklyftor
1 gul lök
1 dl vitt vin
3 dl "kraftig" kycklingbuljong. (3 dl vatten + 1 msk buljong) Till vegetariskt alternativ funkar grönsaksbuljong lika bra.
2 dl lätt creme fraiche
Skalet från 1 citron
1 kruka basilika

Såhär gör du:

1. Tillaga pasta enligt anvisningarna på paketet.
2. Skär kycklingfiléerna i grova bitar. Bryn dem i lite olja. Salta, peppra & ställ åt sidan.
3. Skala och hacka vitlök och gul lök. Fräs i olja i en vid kastrull utan att det tar färg. Häll i vin och buljong. Låt sjuda tills hälften återstår.
4. Rör i crème fraiche, rivet citronskal och bladen från basilikan. Mixa slätt med en stavmixer.
5. 5. Låt kycklingen sjuda 3-4 minuter i såsen. Smaka av med salt och peppar. Servera med pasta och garnera om så önskas med svarta oliver.

Ät & njuuuut! Det tänker banne mig jag göra sen.

Kommentera

Publiceras ej