Jag snubblade genom facebook in på det här blogginlägget idag. → Rekommenderar alla att läsa detta!

& det fick mig verkligen att delvis känna igen mig, & delvis att i forstättningen tänka på att ännu mer ha ett vakande öga över bromspedalen.

Det är många gånger jag befunnit mig på motorvägen, & det är långt ifrån 1 gång man stött på människor bakom ratten som har ofantligt bråttom någonstans.
Som exempel, om jag kör om någon som jag tycker ligger & puttrar, kommer det alltid en idiot bakom som lägger sig precis i röven på mig, tutar för att JAG kör för sakta (!) mitt i en pågående omkörning, som oundvikligt resulterar i att jag blir stressad som ett jävla odjur på grönbete.

& så fort jag kört om blinkar in till höger för att signalera att jag byter fil, kommer idioten bakom & blåser förbi i typ 200! Dessutom får man ofta "arga blicken" från föraren som precis körde om, eftersom jag uppenbarligen inte höll måttet på gaspedalen.
Vad är poängen med det?

Är det meningen att vänsterfilen på en motorväg ska vara filen där man kan köra hur fort man bara vill?
För att vi andra som håller oss till högerfilen i deras ögon är småputtrare?

Är det 110 på en motorväg så är det väl också meningen att man ska hålla sig till 110?
Det borde väl vara som vilken fortkörning som helst om man överskrider hastighetsgränsen?

Patetiskt nog hittar dem mirakulöst bromsen så fort dem ser baksidan av en polisbil.

Men har dem någonsin tänkt på att det sitter människoliv i dem andra bilarna? 
Männsikor som också ska någonstans för att träffa nära & kära?
Människor som sitter & har en trevlig stund i bilen på väg till sins livs semester?
Att dem kanske aldrig når sitt mål på grund av att DU har bråttom?

Hur bråttom har du egentligen då?
Du har väl också människor du är rädd om i din bil? Eller dem kanske inte betyder lika mycket som att få trycka gasen i botten på din nya bil?
Skulle det vara värt att trycka på 50 km i timmen extra bara för att komma fram till din destination 10 minuter tidigare än planerat?
Än att faktiskt hålla hastigheten & komma fram 10 minuter senare?

Att en människa som kör som en idiot plötsligt tappar kontrollen över bilen, inte bara riskerar deras eget liv utan antagligen minst 10 andras? Jag menar, blir du tvungen av någon anledning att helt plötsligt på en motorväg trycka bromsen i botten, är det flera liv bakom som blir inblandade i din handling.
Men det spelar ingen roll, du har ju bråttom.

Det har hänt x antal gånger att jag legat bakom andra bilar på vägar där det varit enfiligt, när det kommer en idiot & blåser om i bra mycket mer än 110, när vi själva ligger i 110 precis som man ska. & så kör dem om.. & det kommer en bil på andra sidan, & det är sekunder ifrån att smälla!
Kunde man kanske inte väntat till ett bättre tillfälle att köra om?
Eller har man verkligen så förbannat jävla bråttom? Tydligen.
Frågan kvarstår dock - har dem verkligen så jävla bråttom som dem ger sken av? Eller är det bara "tufft" att trycka gasen i botten & blåsa förbi?

Folk kan köra om i dem mest idiotiska situationerna.
I kurvor (utan uppsikt över om det kommer en bil!)
Vid heldragen linje! Jag kan ju berätta för dem jävla nötter som inte vet vad en heldragen linje betyder, att det absolut är FÖRBJUDET att köra om, för att det lite längre fram är 0 uppsikt över vad som komma skall.

Jag har själv suttit i bilar där jag inte varit föraren & föraren i fråga har noll respekt för skyltar med hastighetsgränser.
MITT LIV LIGGER I FÖRARENS HÄNDER! Jag har människor som väntar på att jag ska komma hem! Oskadd!
Springer det ut ett djur på vägen när du ligger & blåser i 150 km i timmen, har du NOLL chans att hinna väja, & en krasch eller att du tappar kontrollen över bilen är oundviklig. Ska JAG som mer eller mindre lagt mitt liv i dina händer då riskera mitt liv bara för att du ska spela tuff & trycka gasen i botten?
Nej du tack, då går jag hellre.
Gah, det finns inget värre!

Sitter jag med i DIN bil, är det ögonen på vägen som gäller, båda händerna på ratten & sunt förnuft i trafiken!

Jag brukar alltid säga "Hellre komma fram sent, än att aldrig komma fram alls". Kanske något att fundera på?

Tack för mig.

Kommentera

Publiceras ej