I want to break free.

Det är kanske många där ute som tror att jag "njuter" av att "ha det så bra som jag har det", & då syftar jag på att jag bor hemma.

Jag bodde själv innan jag var tvungen att ta min tillflykt hem. Lägenheten jag bodde i skulle säljas, vilket resulterade i att jag blev utsparkad. Med inget annat val - var jag tvungen att flytta hem igen.
& visst, jag har det bra här. Men jag längtar (många tror inte det av någon anledning) till jag faktiskt kan bli självständig igen. 

Dock känner jag att jag sitter fast. Jag kommer liksom ingenstans. Utan inkomst, & utan ett ställe att bo på överhuvudtaget, så kommer man dessvärre inte så långt. Hur gärna man än vill.

Klart som _fan_ att jag vill vara en självständig människa. Det vore ju något allvarligt fel i huvudet på mig annars.

Jag går på socialbidrag varje månad. Jag söker över 40 jobb varje månad. & även om det _alltid_ blir samma respons på mailen "Vi har haft våran rekrytering, men tack för visat intresse & välkommen tillbaka nästa gång", så slutar jag inte söka. För att jag vill ha ett jobb.

Jag söker för fan jobb över HELA SVERIGE. I hopp om att iaf "VÄLKOMMEN PÅ INTERVJU HOS OSS!" 
_MEN_ Jag är LÅNGT ifrån ensam om & söka dem FÅ lediga jobb som faktiskt finns.
Finns betydligt mer jobb om man är AT-läkare, eller kirurg, eller har 10 års erfarenhet, eller är veterinär, eller eller eller...

Jag har som dem flesta andra ungdomar idag, gymnasiet i grunden.
& med bara det i bagaget är det jävligt tufft att armbåga sig fram. Tro det eller ej.
Jag söker inte jobb för nöjets skull & för att få pengar. Jag söker jobb, för att jag _vill_ härifrån.
För att jag vill slå mig fri. Hitta min egen fristad. & vara själv. Ta hand om mig själv. & igen, _vara själv_.

Så, finns det NÅGON därute, som läser min blogg, som vet ett jobb NÅGONSTANS i Sverige?
Eller någon jag kan FLYTTA HEM TILL? Innan jag blir utkastad ur det här huset på riktigt.
ALLA förslag tas emot med väldigt stora öppna armar.

& en sak till - Jag är inte mer än människa.

Så de så.

27 kommentarer

Lina

31 May 2012 01:08

Vill du inte plugga nåt då? Behöver ju inte vara någon 6969-årig utbildning. Räcker ju med någon kurs bara. Då kan man dessutom bli mer intressant när man söker jobb. Det går ju att läsa kurser på komvux som är yrkesinriktade om man inte vill plugga nåt på högskolan.

Malin

31 May 2012 01:28

Jag pluggar Matte B just nu, för att kunna söka in till förskollärare sen. Det är ju dock bara 3 timmar i veckan :p



Tack för svaret och att du bryr dig iaf! :)

Therese

31 May 2012 03:58

Läs en distanskurs, du kan ju spara in dina bidrag och lånepengar om du ska plugga sen (lärare är ju ganska länge) men det håller dig sysselsatt + att det kan vara meriterande för framtida studier och är roligt!!



Alla kan tvingas flytta hem, jag gjorde ju också de! se de som att du bara laddar upp dina batterier och FY TUSAN va du kommer uppskatta det nr du väl får ett eget hem!

Som att få uppleva första kyssen igen (den är väl iofs inte så bra för många men) som att uppleva studenten, första lönen (vilken du också kommer uppskatta)första gången du åkte bergodalbana, första gången du åt en cornerburgare igen!!



det löser sig,

ska peppa dig med min histora efter tentan. allt kan vända på ett samtal!



Puss o kram!

Josefina

31 May 2012 10:47

Kom hit till Oslo! ;)

Malin

31 May 2012 13:12

Therese: Gud vad söt du är. Dem där raderna gjorde min dag. & du har så rätt i allt du säger! TACK FINA, FINA DU! Ser fram emot historien ;)

PUSS OCH KRAM!



Josefina: Oslo? Vart? När? Hur? ;b

Josefina

31 May 2012 15:13

När som ^^ släng ihop vänner och dra hit och bo tsm, jag bor hos bekanta men vill bo i en lgh men vill inte bo själv när det är så dyrt att bo här! Så fördelen är att man är några ch drar hit och jobbar :)

Malin

31 May 2012 15:22

Haha, det blir nog svårt att slänga ihop vänner dock :p Dem få jag har, har alla jobb redan typ :p

Josefina

31 May 2012 16:32

Aha.. Äh flytta ihop m mig ! ;D nä jag vet inte, vart bor du? Jag flyttade för att det inte fanns jobb hemma i Laholm :P

Malin

31 May 2012 19:54

haha, ja.. det skulle jag lätt kunna göra! ;D Jag bor i småland, vimmerby.. det dödaste stället i världen :p

Josefina

31 May 2012 21:00

Haha är du helt säker på det? ;) aha, aldrig varit där och vet knappt vart det ligger :D då är det säkert lika dött som Laholm då om ite mindre för ingen har ju hört talas om det om man inte säger Båstad! :P men det är som du säger, inte så lätt att få jobb idag utan erfarenhet och så :S

Malin

31 May 2012 22:13

Haha, jag är helt säker på det ja. Jag tar snart tillflykt vart som helst för att komma härifrån och bli självständig :p Nej, det är verkligen inte lätt. Svårt som fan, och det suger!

Josefina

31 May 2012 22:28

Hmm mjo men du är inte ensam om det ^^ men jag hade för mig att du jobbade m barn förut som du skrev ngnstans, har du inte kvar det?

Malin

31 May 2012 23:01

Nope, dem slutade ta in vikarier för att dem skulle ha ordinare ute i första hand, så jag fick sluta ;/

Josefina

31 May 2012 23:05

Åh attans vilken otur ! Har du bara jobbat m barn? :)

Malin

31 May 2012 23:26

Njae, jag har jobbat med fiskrensning i Norge, industri, dagis, kök på dagis, astrid lindgrens värld osv osv :)

Josefina

01 Jun 2012 08:59

Men du har ju mycket i ryggsäcken, borde inte vara så svårt att få jobb då! :o var i Norge jobbade du med fiskrensning? :)

Malin

01 Jun 2012 15:31

Det är väl mer att man inte direkt är ensam om att söka dem. :/ finns det någon som är liiiite mer kompetent än vad jag är, så är det ju kört :p och det är nog desvärre många som är det ;/ Jag jobbade på Fröya heter det, om du vet vart det ligger :p

Josefina

01 Jun 2012 16:30

Nej det är väl det som är grejen med ja.. Men någongång så kommer ju turen för dig också :) aha det var längre bort än Oslo ja ^^ visste inte vart det låg så frågade de som jag bor hos haha :) tröttnade du på att rensa? ;)

Malin

01 Jun 2012 19:20

haha, ja.. det är en bit ifrån Oslo om man säger så :p längst upp i norge typ :p Ja, det var inte det roligaste jag gjort i mitt liv. men hade nog kunnat stanna längre, jag flyttade ihop med min dåvarande flickvän, därför det blev en snabbvisit :p

Josefina

01 Jun 2012 20:01

Haha ja :) jaså sedär, sånt händer, bara att åka tillbaka om det är så ^^ annars då, hur är det? :D

Malin

02 Jun 2012 02:57

jodå, det rullar på minsann :) Självdå? :D

Josefina

02 Jun 2012 07:01

Vad härligt att höra! :) jodå bara fina firren här, blev väckt nu 7 så är rätt trött haha, är ingen människa som går upp supertidigt frivilligt ^^

Malin

03 Jun 2012 00:05

Haha, oh fyfan.. finns inte ens ord för vad jag hade gjort mot den som väckte mig så tidigt :p jag älskar att sova, kanske lite för mycket dock :p

Josefina

03 Jun 2012 00:59

Haha ! :D är faktiskt likadan ^^ önskar det fanns mer timmar på dygnet så man fick sova mer och gjort mer på dagarna. Det negativa med att älska att sova är ju att man sover bort halva dagen utan att få något vettigt gjort än att bara njuta ;D vad tror du att du skulle gjort då haha? :)

Malin

03 Jun 2012 23:33

Haha, jag är exakt likadan. Är uppe tills det blir ljust igen, sover och vaknar när halva dagen gått. Inte okej :p hahaha! Bra fråga, tagit tag i mitt liv antagligen, haha :p du då?

Nikky Jones

04 Jun 2012 14:16

Men du måste ju få en jobbcoach! :) Då kommer du att få en massa hjälp!

Josefina

04 Jun 2012 15:22

Hehe där ser man, ja asså när man gör så för ofta är det inte bra, tar en jäkla tid att vända på dygnet igen! I alla fall för mig. Hemskt att vakna och vara mer död än levande haha. Hehe men det var ju en bra plan om man väckte dig tidigt ju, inget negativt ! :) haha beror på vem som väcker mig ;)

Kommentera

Publiceras ej